will you wait for me darling, I need to know

Jag fick Anna Ternheims nya platta i julklapp. Akustisk och väldigt Anna Ternheim fast ändå utvecklad: hon blir aldrig tråkig. Framför allt den här låten har jag fastnat för, det blir oftast så med duetter tycker jag, nästan för mycket av det goda fast på ett positivt sätt.


Anna Ternheim & Dave Ferguson - The longer the waiting, the sweeter the kiss


Jag gillar också att Anna Ternheim skriver väldigt könsneutralt. Jag menar t.ex. texten i den här låten :
"You know I'm a sailor, tomorrow we sail. It's a hard way of living but I know it well. If I surrender my life to the sea, you can marry another, it's all right with me".
Det känns som en text som skulle sjungas av en kille egentligen, det är ofta tjejen som väntar på honom när han är ute på havet. (Älskar att de skriver om havet. Framförallt meningen "I surrender my life to the sea" har etsat sig fast i min hjärna. Jag borde nog ha fötts som fisk egentligen).
Förövrigt har ju Anna Ternheim gjort en cover på Broder Daniels "Shoreline" där hon faktiskt sjunger "I'm not the boy I used to be". Tycker att det visar på att texten inte behöver utgå från en själv, utan även kan sjunga en ballad ur en mans perspektiv, även om man är kvinna.

puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback