here comes the sun after a period of shyness


Idag var första dagen på länge som jag kände lite vårkänslor. Fastän snön är kvar. Och fast jag frös så jag hackade tänder sedan. Mitt på dagen var det något med ljuset som bara var VÅR! Inte lika mycket vår som bilden förmedlar kanske, men ändå. Något litet att glädjas åt så länge.

Så när vi sitter här, i gränslandet mellan vinter och vår, så kanske vi kan ta och blicka tillbaka lite över förra våren? Eftersom jag relaterar allt jag gör till musik nuförtiden så kan jag visa alla låtar som jag förknippar med förra våren.

Brandi Carlile - Closer to you
Den här låten lyssnade jag mycket på precis när min bror åkte till Grekland i april och jag trodde att jag inte skulle få se honom på sex månader. Lyckligtvis kom han hem ganska snabbt.
Kate Nash - I hate seagulls
Den här låten lyssnade jag mycket på och blev så ledsen av textraden "I like when your hand is in mine". Jag ville ha en hand i min.
Gud vad sorgligt det låter.
Kate Nash - Navy Taxi
Den var bara så fin. Många av hennes låtar har liksom "det" och går rakt in i hjärtat. Dock nu när jag lärt mig spela dem själv ser jag att de bara har runt fyra ackord var. Men... det spelar inte så stor roll. Jag gillar dem ändå. Kvantitet Kvalitet.
Five for fighting - If god made you
Rachael Yamagata - Be be your love
Chantal Kreviazuk - These days
Jag fick en spotifyinvite, vilket gjorde att jag börjar leta upp en massa låtar som jag inte tänkt på att jag ville lyssna på innan. Sökte på soundtracket till The Sisterhood of the traveling pants (reta mig inte. Det är coolt att se töntiga filmer) och lyssnade bara på det ett tag. Vilket inkluderar låtarna ovan.
A Camp - I can buy you
Tittade på Bäst i Sverige och fick tag i den här låten.
"What's the use of being a millionaire if I can't have you".
Taylor Swift - Love story
Reklam för hennes album var på teven hela tiden ju.
Emilia - You're my world
Ja. Schlager. Jag vet. Men låten är bra. Väldigt classy. Kanske liiite för classy, men fortfarande: bra!
Latika's theme from Slumdog Millionaire
Det var så underbart med Spotify. Jag kom hem på kvällen efter att ha sett Slumdog Millionaire och då var det bara att söka upp soundtracket och lyssna. Underbart. Alldeles underbart.
17 år - Veronica Maggio
Sista låten som jag visar ikväll. Fick tag på den från en tv-serie, och SPOTIFY wohoo. Roligt är nu att jag spelat in en egen version av denna låt till en kompis som fyllde år. Hur gammal kan hon ha blivit?

Bara jag hör de här låtarna känner jag smaken av hallon- och blåbärssmoothie och nougatkakor och känna doften av svart nagellack (som att det skulle lukta annorlunda?). Jag får urges att sätta på mig den här jackan (det köpet förknippar jag med låten Ugly by Sugababes) och gå runt utan sockor i gympaskorna. Mina gympaskor som just nu läcker in snö för de är trasiga, äsch.

Och så kan vi konstatera att jag nästan uteslutet lyssnar på kvinnliga artister. Eller kanske lyssnade, nuförtiden är det... äh, jag vet inte. Jag går och lägger mig. Och längtar efter våren. Puss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback