Baka kaka!

image190

Igår var jag på biblioteket och lånade en bakbok som heter Lätta Bakboken, hur bra som helst! Jag är verkligen inte bra på att baka, och den här har väldigt lätta instruktioner, vad man ska ta fram, vilka ingredienser och i vilken ordning man ska lägga i dem. Igår gjorde jag chokladbollar, och här är receptet:

Plocka fram:
skål
decilitermått
matskedsmått
djup tallrik

Det här behövs:
100 gram margarin
3 deciliter strösocker
2 matskedar kakao
1 matsked vaniljsocker
1 matsked kokt kallt kaffe
pärlsocker

Så här gör du:
> Gör lite kaffe och låt kaffet kallna
> Lägg margarin, havregryn, strösocker, kakao, vaniljsocker och kaffe i en skål. Blanda en smet.
> Ställ skålen i kulskåpet i 15 minuter
> Tag en bit smet och rulla till en liten boll, fortsätt sen tills smeten är slut
> Häll pärlsocker i tallriken
Rulla bollarna i pärlsockret
> Förvara chokladbollarna i kylskåpet

Så stod det i bakboken, men alla har ju ofta sina olika recept till chokladbollar och andra baksaker. Om man inte gillar kaffe (som jag) så kan man byta ut kaffet mot två matskedar vatten i stället.
En speciell ingrediens som jag brukar ha i chokladbollar är citron, för då blir det inte så mäktigt och sött. Så gott!

Idag tänkte jag baka scones, få se om jag har lust med det senare! Ha det bra alla!
// Agnes

Kommentarer
Postat av: johanna

hej, jag har skapat en ny blogg.
läs gärna (;

Postat av: Kim

Det låter gott!

2007-11-04 @ 17:40:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback