composer: czech


Berlins symfoniorkester framför Dvoraks Nya Världen, 3e satsen.

Jag sitter och plugglyssnar på det här eftersom jag inom en tid ska spela det själv. Känner mig sofistikerad som lyssnar på klassisk musik på youtube, hehe. Kommentarsfälten är fulla av självhävdande personer som tycker att de är finare människor för att de föredrar klassisk musik framför annat. Ett exempel: "I don't care what people say today. Classical music is THE music, it has the ability to touch you on so many different emotions and can speak to you in ways that lyrical music can't."
Och visst, jag håller med, Dvorak är helt fantastisk. Men jag brukar säga såhär "There's a time and a place for everything" (nej, det är ju inte jag som myntade det uttrycket, men vi låtsas så) och idag lyssnade jag på den mest helt otroliga platta jag någonsin hört, och det var definitvt inte klassiskt. Skitbra var den, visar er en annan dag.
Slutsats: Musik som är nyskriven och inte konstmusik behöver inte vara dålig eller intelligensbefriande . (Jag kanske ska fortsätta med att göra slutsatser såhär i slutet, för att liksom knyta ihop säcken så ni förstår, kan tänka mig att det blir rätt svårt annars eftersom jag är så snurrig.)
Hejdå

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback