2012

I mitt akvarellblock som jag fick av min fiollärare har jag ritat en fiol, ett hjärta och sist en sten i solnedgång, fast sen orkade jag inte rita mer. Men jag har skrivit i det blocket på sista tiden. Nu sist har jag skrivit en årsresumé för hand. Jag har tagit hjälp av min dagbok såklart, så den är väldigt personlig och privat men jag tänker nu lägga upp en censurerad version. Här är första halvåret:
 
 
Januari
 
Året började i ilska och besvikelse. Min nära vän och min bror hade flörtat på nyårsafton och i slutet av januari blev de tillsammans. På nyårsdagen satt jag och kokade. Jag ville styra deras beslut, och var arg för jag tyckte att de inte tog tillräckligt med ansvar för att berätta för mig på ett bra sätt. Jag tyckte inte att de förstod hur mycket deras förhållande påverkade mig. Det var väldigt mycket upp och ner hela månaden, och såklart efter det också.
 
Annars så var jag väldigt mycket med mina klasskompisar, trivdes med dem jättemycket och var på fester. Jag var glad. Oroade mig för små och stora saker samtidigt.
 
Februari
 
Jag var på många fester i februari. Hade skitkul och älskade det, men jag var väldigt labil under den perioden. Jag byggde upp mycket förväntningar och lade in väldigt mycket känslor kring personer, och blev nedslagen när de inte betedde sig som jag trodde att de skulle göra. Jag ältade och ältade och försökte förstå om det var något jag gjorde, om jag skulle ändra mig.
 
Sen hade jag ett familjebråk som fick mig att att fråga mig själv: varför gör jag en så stor grej av bråk? Varför trodde jag att en perfekt tillvaro betydde att alla förstod alla?
 
Tidigare har jag haft problem med att bråka därför att jag alltid drog det till astronomiska höjder, och började älta den aktuella konflikten, som för att förhindra att något liknande någonsin uppstod igen. Men någonstans där i februari insåg jag att vissa konflikter inte går att förhindra, och det är ingen fara.
 
I slutet av månaden fick jag löss, skolkade från skolan för att köpa lusschampoo och gjorde hemgjord nutella. Sen åkte jag upp med mamma och våra vänner till deras land och badade badtunna, och vi pratade och pratade tre dagar i sträck. Det behövdes. Sen var jag utvilad.
 
Mars
 
"Although the players change, the son gremains the same. And the truth is: you've gotta have the balls to change". Detta var mitt mantra under mars månad, och jag hade kommit till ännu en insikt om mig själv.
 
Sen förflöt månaden ganska lugnt. Älskade mina klasskompisar, var med dem jämt. Hade inspiration ibland och ibland var jag stressad och irriterad över att folk inte var lika motiverade som jag. Jag sökte jobb på olika affärer. Jag var lite oklar i mitt känsloliv och visste inte riktigt hur jag kände för vissa, men jag hade kul ändå. En vecka gick jag upp klockan sex varje dag och var produktiv: städade, pluggade, tränade. Jag höll på mycket. Det var kul. Snön var borta.
 
April
 
Jag började månaden med att köra (övningsköra) till Västerås för att låna hem två fioler, och den ena köpte jag senare. Den döpte jag efter en som jag varit intresserad av tidigare i mitt liv, bara för att jag och fiolen klickade lika bra som jag och den killen.
 
Jag hade påsklov och åkte till landet med min syster som jag knappt träffar nuförtiden, men vi trivdes där. När jag kom hem klippte jag hellugg (och svimmade hos frisören). Dagen efter tog jag min halkbana. I april började även min sjukliga patiensperiod, jag lade i snitt kanske 20 patienser om dagen, och den perioden höll i sig i kanske 4 månader. Det var ett sjukligt behov som antagligen kom sig av att jag behövde något att samla tankarna kring.
 
Efter lovet hade jag mitt största projekt i skolan någonsin, och det var väldigt mycket jobb. Det var värt i efterhand men knökigt då. Sen tog alla i årskurs 3 på sig sina vita fina mössor och jag firade en värd valborgsmässoafton.
 
Maj
 
Jag och min fru hade vår 18-årsfest, då vi även gifte oss. Den 12 maj blev vi (frun och jag) uppraggade av ett par australiensare vid en uttagsautomat. De hette Curt och Sam och ville att vi skulle med dem ut. Sen hände så mycket att jag inte orkade skriva på en månad. Men:
 
- Jag fyllde 18 år den 14/5. Jag var på musikarskivan samma kväll. Det känns som 1000 år sedan.
- Min fru kom in på en skola i Malmö. Först när jag fick höra det höll jag på att gå sönder och ramla ihop. Jag ville ge upp och dö. Precis dagen innan hon åkte ner, (samma dag vi blev uppraggade av Curt och Sam) så stod vi och kramades mitt i mitt rum och sörjde över att vi skulle vara ifrån varandra en hel vecka. Hur skulle det då gå när vi var ifrån varande i flera veckor, kanske månader? Men jag sa till mig själv att livet måste förändras, och vi hade hela sommaren på oss att vara med varandra.
- Jag var på en skiva en kväll och dagen efter gick jag upp efter 3 timmars sömn och gjorde franska nationella provet, den muntliga delen. När jag sa till min lärare (som är den bästa läraren) att jag varit uppe hela natten och dansat sa hon:
"Tu est une vraie heroine, une vraie heroine!" som betyder "Du är en riktig hjältinna!" fast jag nyss i princip sagt "Jag kanske inte gör så bra ifrån mig för jag är bakis".
Resten av månaden förflöt i plugg och övning och repande.
 
Juni
 
Första veckan i juni var jag i Tyskland med skolans symfoniorkester. Åkte buss 15 timmar ner och 15 timmar upp. Det var lärorikt att vara där. Jag lärde mig att spela fiol på riktigt känns det som, och på kvällarna gick vi runt på fotbollsplanen och pratade och åt nutella direkt ur burken med fingrarna. Inte så fräscht kanske.
 
Sen slutade jag skolan och hade lov. Fast jag pluggade mest körkortsteori och övningskörde och var lite stressad, men var med frun mest hela tiden. Den 28/6 tog jag körkort! Sen hade jag en riktig ledig dag där jag mest gjorde ingenting, och sen åkte jag till Frankrike!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback