tomorrow is a brand new day and it don't know white from black

Jaha. Då var Sverigedemokraterna inne i riksdagen. Jag har tänkt lite på hur jag står i frågan, och har kommit på det som följer:

Visst, SD har inte alls fått mycket utrymme i debatter och folk anklagar dem för att vara rasister. Och det är ju dumt att anklaga någon för att vara rasist utan att ens ha hört dem, tänkte jag. Men sen kom jag på att det kan inte vara så många människor som är säkra på att SD är rasister utan något grund, jag tror inte att så många människor är så dumma. Alltså utgår jag helt enkelt från att SD är rasister. Men odemokratiska då? Ja, om de är rasister så tycker de ju att människor är mer eller mindre värda än andra p.g.a. var de kommer ifrån och det i sig är odemokratiskt. Alltså är jag ledsen för att SD är med i riksdagen nu.

De har rätt om en sak, och det är att vi har problem med immigrationsfrågan, men det problemet går att lösa på andra sätt än att strypa invandringen. Vi behöver fler människor i Sverige, nativiteten är väldigt låg. Kristdemokraterna har pratat om ett mänskligare Sverige, och det borde väl innebära ett Sverige där folk från hela världen får skydd och får bo om de inte kan bo i sitt förra land på grund av krig och dylikt.

Och det här pratet om att Hålla Sverige svenskt? Sen när skulle en grupp människors religion eller kultur göra det svårare att "bevara" den "Svenska kulturen"? Och varför är det så viktigt att just bevara den Svenska kulturen?

Här måste jag citera en film som på något sätt har med det här att göra:
Hairspray. Om frågan ifall svarta ska vara med och dansa på TV säger Corny Collins: "Isn't this where we're all heading anyway? Now, you can fight it or you can rock out to it!"

Högerpolitik står mig inte nära om hjärtat på något sätt, men min högsta önskan när det gällde valet igår var att SD inte skulle komma in i riksdagen.
Jag har en hög med åsikter om hur jag tror att det här kunnat undvikas, men jag känner inte att det här är rätt tid och plats att vädra dem. En annan gång.


P.S. En oseriös aspekt på det hela som också är jobbig: jag har haft SD:s "kampsång" på hjärnan hela dagen: "Jimmie Åkesson, sha-la-la-la-la, Jimmie Åkesson, sha-la-la-la-la-la." Inte precis en sång som man vill sjunga högt. D.S.

Tack för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback