Recension

Eftersom jag inte hinner blogga om något normala ting här på bloggen på grund av skolstress och mycket läxor, så får jag väl skriva om läxor. I svenskan fick vi läsa en liten bok som vi sen skulle skriva en recension av, och här kommer den! Rätta mig gärna om det är fel i recensionen, annars kan ni väl skriva en kommentar!
P.S Det var meningen att man skulle skriva så där, "inledning, omdöme". D.S

Recension av boken Fredag ? eller ett liv i frihet

Inledning:

Jag har läst boken Fredag ? eller ett liv i frihet av författaren Michel Tournier. Boken är baserad på Daniel Defoes bok, Robinson Crusoe, men har en enklare text att läsa än originalet.

Handling:

Boken handlar om Robinson Crusoe som är på väg mot Afrika för att hämta svarta slavar och föra dem till Amerika. Men skeppet lider skeppsbrott och Robinson hamnar på en öde ö. Han stannar där i 28 år, och under bokens lopp får man veta vad han gör för att överleva och hur han underhåller sig själv. Efter ett tag kommer karaktären Fredag in i boken, och de blir vänner.

Tid och miljö:

I boken har Robinson hamnat på en öde ö ungefär 500 km utanför Chiles kust. Ön har en snövit sandstrand, klippor och skog, gyttja och djungel. När Robinson kommer dit är året 1759, och när boken har slutat har det gått 28 år, och året är 1787.

Personer:

Robinsons utseende är rätt lätt att tänka sig, han är engelsman och har rött hår och skägg. Han är ibland rädd för att bryta mönster och för nya saker. Han vill att allt ska vara i sin ordning. Fredag däremot är uppfinningsrik, lättsam och envis. Han håller med Robinson när han pratar, men tyst tycker han andra saker. Fredag är indian och har brunt hår och mörk hy.

Ön var öde när Robinson kom dit, men ibland kommer det kannibaler till ön för att offra människor (det var så Fredag kom dit). Det finns djur på ön så Robinson och Fredag har mat att äta.

I början när Robinson precis kommit till ön byggde han ett litet hus med vallgrav och allt. Men efter en explosion rasar allt samman och han och Fredag börjar sova lite varstans. De äter slaktade djur,  kokar gröt på vilda blommors frön, de äter grönsaker och frukter, ja allt som finns att få tag på på ön.

Ibland kan de ha problem, till exempel att de tröttnar på varandra och att maten inte räcker. När Robinson kom till ön utnämnde han sig som ?förvaltare? över ön. Han hade strikta mattider, sovtider, arbetstider etc. etc.?. Fredag blir räddad från att bli offrad åt kannibalerna, och då får han stanna på ön och hjälpa Robinson att odla ris och så. Och Fredag, som var så tacksam över att ha blivit räddad från kannibalerna, kunde inte göra något annat än att bita ihop och göra som Robinson sade. Robinson fortsatte att vara förvaltare och Fredag var betjänten som lagade mat och städade. Om Robinson var missnöjd med Fredag så var det inte omöjligt att Fredag blev slagen med käppen.

Efter ett tag så slutar Robinson att leka förvaltare, och Fredag och han blir mer jämlikar än förut. När Fredag var betjänt kunde Robinson slå och skälla på honom, för han var ju slav. Men när de är jämlikar så kan båda två bli arga och vilja slåss. Om det uppstår konflikter så har båda var sitt sätt att avreagera sig på: Robinson bygger en staty i sanden på stranden som liknar Fredag, och när de blir arga så slår han på statyn i stället för på Fredag. Fredag har också gjort en staty, av snäckor och kokosnötter, som han använder på samma sätt som Robinson.

När Robinson varit på ön rätt länge ändrar han sitt sätt att tänka. Han blir mer öppen och nyfiken, mer som Fredag helt enkelt. Fredag ändrar inte sitt tankesätt så mycket, men han går mer in på att Robinson ska bli mer fri i sitt tänkande än vad han var förut. Även om jag tycker att boken var lite rolig och spännande så tyckte jag inte att den var så trovärdig. Originalet Robinson Crusoe var ju baserad på den skotska sjömannen Alexander Selkirks öde. Selkirk kom i konflikt med kaptenen på båten han befann sig på, och blev strandsatt på en ö till dess att en båt skulle komma och hämta honom: Han fick med sig alla sina ägodelar till ön, och ön hade han besökt tidigare. Men först efter fyra år blev han räddad, då illa medfaren. Så jag tycker att det är lite överdrivet att han överlever och mår bra under hela 28 år på en ö. Men annars beskriver boken känslor, uppfattningar och relationer trovärdigt.