Modebloggar

Hej igen! Jag åkte ut till min plastkusin Saga i Duvbo. Hon har en jättegullig katt som heter Silver... Han låg och snusade på min morbrors och Sagas mammas säng, och är så lugn, så man undrar vad som händer när världskrigen kommer? Vi åkte till Sundbybergs Centrum och vi gick lite i affärerna. Saga har länge velat köpa lösnaglar, så hon gjorde det. När vi var inne på Åhléns, så var det några tjejer där som Saga kände, den ena sa hej, och när Saga sa hej till den andra, kollade hon bara surt på Saga... :-o. Vi gick in i en skoaffär och provade skyhöga klackar, och jag kan säga, det var ingen vacker syn... Om nån gick ens en fjärdedel av hur fult jag går i höga klackar, så skulle ni skratta:) Jag köpte oxå en liten burk, som jag ska ha matolja i. ( Ok, det låter väldigt konstigt, men jag tar bort smink med matolja.) Och oftast kan det va lite pinsamt att ta med sig en stor flaska matolja in i badrummet, folk undrar typ vad jag håller på med, så jag tar häller över matoljan i den lilla, lilla burken:)


Vem vill inte ha en välbesökt blogg? Här är tre tjejer som har välbesökta modebloggar:

"Vi får sitta frontrow på visningarna"


www.finnveden.nu/ytligheter
Foto: MAGNUS TORLE

Det som började som något att fördriva rasterna på jobbet med är nu hennes yrke. Eleonore Nygårds, 24, bloggar på heltid. Från tvårumslägenheten i Halmstad spelar hon en betydande roll för hur många klär sig.

? Jag brinner så för det här. Jag vaknar på morgonen och vill börja jobba. Ett sådant jobb önskar jag att alla skulle få ha, säger Eleonore Nygårds.
Hon var tidigt ute med att blogga om mode, och är också en av få svenskar som försörjer sig på det.
Men hon menar att hon har haft mycket tur.
? Nu finns det hur mycket modebloggar som helst. Jag hade säkert inte kommit fram om jag börjat blogga i dag. Men jag var ute vid rätt tillfälle.
Hemma i tvåan i Halmstad har hon kontoret, eller sovrummet som det också är. Där står också den till brädden fyllda garderoben. Nere i källaren ligger sommarkläderna i ide som en platssparande åtgärd.
I två år har hennes ?Ytligheter? försett folk med tips, något som gör Eleonore till en veteran i modebloggvärlden. I dag blir det ungefär elva timmar om dagen framför datorn.

Mängder av mejl
På bloggen kan man fråga henne om allt mellan modets himmel och jord. Mejlen rasar in och Eleonore har som mål att svara alla inom en timme. Publiken är stor och blandad, något som gjort att bloggen blivit en viktig röst.
? Först sågs vi nog som oseriösa av modebranschen. Nu har de insett att vi är viktiga tyckare. Vi får sitta frontrow på visningarna, säger Eleonore.

Fem sköna plagg enligt Eleonore:
Liten svart klänning. Klassiskt plagg från 60-talet som går att variera i oändlighet.
Kort skinnjacka är tufft till en sät klänning.
Duffel passar till både tjejer och killar.
Basker finns i en mängd olika modeller.
Förklädesklänningar. Supersnygga med polo eller blus under.

"Jag skriver om det jag tycker om"


www.annamirjamaria.blogg.se
Foto: BÖRJE THURESSON
? Allt är mycket snabbare i bloggvärlden. Nyheter sprids på några minuter, säger Engla Harjunpää, 24. Hon driver bloggen ?Englas showroom?, etta på Bloggtoppens lista över de mest besökta bloggarna.
Från radhuset utanför Uppsala varvar Engla modetips med vardagliga betraktelser. Vilka plagg är snyggast? Vad passar till vad? Vilka affärer är bäst? Bloggen har varit hennes hobby i ungefär ett år.
Det som från början var en ren dagbok på nätet, har blivit mer och mer av en modeguide. I dag tar tusentals personer del av Englas tips ? varje dag.
Men hon tar sin roll som modemakthavare med ro.
? Jag är ingen modeguru. Jag skriver om det jag tycker om och säger aldrig att man ska ha på sig det och inte ha på sig det ? jag predikar aldrig.
För Engla är bloggen fortfarande en hobby vid sidan av jobbet. Men annonsörerna har hittat till hennes showroom, något som gör att hon kan tjäna lite pengar på de timmar hon spenderar framför datorn. Pengar som inte sällan går till nya kläder ? för även om hon inte köper alla plagg hon tipsar om i bloggen så blir det några köp per månad.

Köper klassiska plagg
I sin presentation på sidan beskriver hon sig som en tjej med ?en förkärlek för dyra handväskor och snygga skor?.
? Jag köper en hel del. Men jag försöker intala mig att det är klassiska plagg som håller i flera år! säger hon och skrattar.

Englas fem favoritsajter:
www.asos.com
Brittisk sida med kläder, skor och accessoarer. Kopior på sådant som kändisar haft på sig. Som ett roligare H&M.
www.net-a-porter.com
Designer-paradis. Dyra, men roliga grejer.
www.shopbop.com
Amerikanska märken. Dyr frakt, men roliga grejer.
www.designsverige.com
Unika svenska designers. Ganska ny sida med märken som Odd Molly, Ida Sjöstedt etc.
www.revolveclothing.com
Amerikansk sajt med fri frakt om man shoppar för 100 dollar. Billiga designerjeans.


 

"Jag bloggar i stället för att kolla på tv"


www.sigrid.webblogg.se
Foto: DAVID BERGSTRÖM

För Sigrid Dahlberg Krajewski, 17, är bloggandet ingen heltidssyssla. Hon går andra året på gymnasiet och den mesta av tiden går åt till läxor och prov. Men hennes modetips räknas av många som de bästa.

Det blir ett par rundor på stan varje vecka. I dag till affärerna runt Stureplan i Stockholm. Sigrid letar nyheter och second hand-fynd att tipsa om på nätet. För henne var det naturligt att börja blogga.
? Jag har alltid varit intresserad av mode. Och jag såg andra modebloggar och tyckte det verkade så roligt. Jag hade ju också saker som jag ville tipsa om.
Hennes blogg, ?Sigrid?, är välbesökt, framför allt bland jämnåriga. Succéreceptet tror hon är att hon lyckats hålla bloggen på en enkel och personlig nivå. Mer slumpartat än proffsigt, som hon beskriver det. Men att sköta en av Sveriges mest besökta bloggar tar sin tid, och är inte alltid så lätt när man har skolan att tänka på.
? Tiden är ett problem, speciellt nu när det är mycket i skolan. Då går jag upp halv sex och går och lägger mig vid tolv på natten. Pluggar och skriver blogginlägg samtidigt. Och svarar på mejl och kommentarer.

I stället för tv
? Man får prioritera. Det tar ju ändå inte mer tid än att kolla på tv. När mina kompisar kollar på tv bloggar jag i stället, säger Sigrid och tittar på en mönstrad, lila klänning.
? Den här är riktigt fin. Jag kanske kan önska mig den i julklapp, funderar hon.
Och det inflytande hon har är både på gott och ont.
? Jag tipsade om ett par skor som jag sett i en affär. Jag tänkte köpa dem själv helgen efter. Men när jag sedan kom dit vara alla slut. I alla affärerna. Då undrar man om det verkligen var ett sammanträffande. Nu skriver jag om saker först efter att jag har köpt dem!

Sigrids fyra modetips:
Våga vägra jeans.
Vi svenskar måste våga slopa jeansen. Det finns så många andra plagg man kan ha.
Mixa. Det blir en skön kontrast att blanda dyra plagg med second hand. Pröva också med olika typer av plagg och material.
Matcha väskor och skor. Gör helhetsintrycket så mycket chicare!
Välj rätt nagellack.
En ganska vanlig outfit kan bli strålande med rätt nagellack. I vinter satsar jag på metallic­röda och lila naglar.

källa: aftonbladet.se



Dom grejer som jag kommer att ha på mig i vår, är nog lite smink, lite mer korta kjolar, som jag nog köper för mina julklappspengar med min kompis Stella ( obs! inte för korta) och några nya jympadojor... På linne&t-shirt fronten tror jag att svart, med lite mönster, kanske röd också. Till er som tycker att ni ser tjocka, fula, har för små bröst, så ska jag redovisa hur en mänsklig barbiedocka skulle se ut! Hon skulle:
- vara 218 cm lång
- ha extra lång hals

- ha en byst på 102 cm

- ha en midja på 46 cm

- ha höfter på 91 cm

- ha pyttesmå fötter
- väga ungefär 35-40kg

Alltså, det vi kan konstatera från dethär är att.. DEN LEVANDE BARBIEDOCKAN SKULLE DÖ OM MAN BLÅSTE PÅ HENNE/HONOM!
Lev ditt liv, ingen annans!

Nu var det tack för mej för den här gången, men jag hoppas att ni tittar in igen, för jag kommer att fortsätta skriva!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback